Raad kiest voor gemak boven democratie

11 april 2016

Raad kiest voor gemak boven democratie

Foto: Jeff Meijs / Kliknieuws.nl
De gemeenteraad van Boxmeer kiest voor gemak boven democratie. Dat is tenminste de stelling van de SP. Tijdens de vergadering van donderdag 7 april 2016 vroeg de SP aan de andere partijen waarom het Reglement van Orde aangepast moest worden op het punt van hoofdelijke stemming.
De opgegegeven reden van de partijen was dat men gewend was zo te vergaderen en dit gewoonte was.

Het feit dat de verordening een andere volgorde dan een rondje langs de fracties eist is voor de andere partijen blijkbaar te moeilijk. Volgens het CDA werkt het ook fouten in de hand. Het zou zelfs tot bezwarenprocedures kunnen leiden, aldus het CDA.

De SP meent dat de hoofdelijke stemming op alfabetische volgorde moet plaatsvinden. Niet de mening van de fractie, maar van elk individueel gekozen raadslid wordt gevraagd. Op de laatste reactie van de SP dat deze raad puur om de uitvoering kiest voor een stemming per fractie had de CDA verder niets op te merken. Dit bevestigt alleen maar het standpunt van de SP.

De burgemeester sluit de discussie door te insinueren dat in het presidium dit een unaniem voorstel is. Op het moment dat de SP dit tegenspreekt maakt de burgemeester hier geen punt van, maar heeft de insinuatie wel al geplaatst.

De discussie kunt u hier terugvinden.