Onderzoek SP Cuijk en Boxmeer naar eigen bijdrage ‘De inloop’ in Cuijk en Boxmeer

7 april 2011

De SP in Cuijk en Boxmeer gaan een onderzoek doen naar de gevolgen van de eigen bijdrage voor gebruikers van ‘De Inloop’ in Cuijk en Boxmeer. De Inloop is een centrum voor ontmoeting en dagbesteding voor mensen met een psychiatrische aandoening.

De gasten kregen enige tijd geleden het bericht dat de mensen voortaan moesten mee betalen aan de activiteiten waaraan ze deelnemen. Daarnaast moeten ze met terugwerkende kracht gaan betalen aan de activiteiten waaraan ze al deelgenomen hebben. Dit vanaf het jaar 2008. Met andere woorden ze mogen 2 jaar gaan terugbetalen, terwijl ze dit van te voren niet wisten. Tot slot wordt de hoogte van de eigen bijdrage berekend op het inkomen in 2008. Een aantal gebruikers van de Inloop hadden toen nog een baan. Dit houdt in dat de eigen bijdrage op kan lopen tot 200 euro per maand

Dit ontmoetingscentrum is onderdeel van de GGZ zuidoost Brabant. In het centrum komen mensen die zijn uitbehandeld. Met deze ontmoetingsplek en dagactiviteiten wordt voorkomen dat mensen opnieuw behandeld of in een erger geval weer opgenomen moeten worden in een kliniek. Het heeft niet alleen een positieve werking op de mensen zelf, maar ook op hun naaste omgeving, zoals hun gezinnen, familie en omgeving. In het ontmoetingscentrum kunnen de gasten rustig een kopje koffie drinken, krantje lezen en een babbeltje maken. Daarnaast worden tal van activiteiten georganiseerd. Hierbij kun je denken aan wandelen, samen zingen, schilderen, koken en van alles meer.
‘De Inloop’ is een kleinschalige instelling in Cuijk en Boxmeer. In Cuijk maken in totaal 70 tot 80 mensen gebruik van de inloop. In Boxmeer zijn dit er al snel 140.
De SP kreeg te horen dat er problemen worden verwacht doordat de gasten voortaan een eigen bijdrage moeten betalen voor de dagbesteding. Dat er een eigen bijdrage gevraagd wordt, is niet het probleem. Het probleem zit hem in de hoogte ervan. Er zijn gezinnen die nu een bedrag van 200 Euro moeten gaan betalen en dat kunnen ze niet opbrengen, met alle nare gevolgen van dien.

Door deze maatregel zijn er mensen die niet meer komen. Het gevolg hiervan is dat ze geen veilige plek meer hebben om naar toe te gaan, geen luisterend oor meer vinden. In het ergste geval kan dat resulteren in gedwongen opname.

De SP-afdelingen in Cuijk en Boxmeer gaan nu een onderzoek doen naar de gevolgen van deze maatregelen voor de gasten van ‘De Inloop’. Dit gebeurt door middel van enquête onder de gebruikers van de Inloop. Ze hopen op die manier een goed beeld te krijgen van de eventuele gevolgen van deze maatregel en hoe voorkomen kan worden dat de mensen in het uiterste geval gedwongen worden opgenomen doordat ze geen gebruik meer kunnen maken van de dagbesteding.