Nieuws, februari 2016

26 februari 2016

Geen "fair trade" voor jeugdminimumloon

In Europa is Nederland een van de weinige landen dat nog een apart minimumloon voor jongeren hanteert. Iemand van 18 jaar krijgt nu slechts 45 procent van het volwassen minimumloon, een schamele €3,93 per uur. Voor dit geld moet een 18-jarige voor de volle prijs boodschappen doen, huur betalen en de zorgverzekering betalen: voor half geld telt een jongere dus hele prijzen neer.

De SP Boxmeer vindt dat de overheid hier het goede voorbeeld moet geven en heeft in de raadsvergadering van 25 februari gevraagd om het minimumloon bij de gemeente af te schaffen. Het is vooral een symboolfunctie. Binnen de gemeente zijn er momenteel geen ambtenaren die tegen het minimum jeugdloon werken.

26 februari 2016

Nieuw Burgerraadslid voor de SP geïnstalleerd

Tijdens de raadsvergadering van 25 februari jl. is Rob Leenders geïnstalleerd als burgerraadslid voor de SP. Rob gaat de fractie ondersteunen en zal ook in de commissievergaderingen plaats nemen.

Rob Leenders (rechts) wordt gefeliciteerd door burgemeester van Soest. Lees verder
24 februari 2016

Vragen - betreffende continuïteit jeugdzorg en kwaliteit van zorg

Vragen raadslid mevr. M. van Wijnen-Heijs betreffende continuïteit jeugdzorg en kwaliteit van zorg.

23 februari 2016

Syrië bombarderen? Niet in mijn naam!

Onlangs besloot de Nederlandse regering over te gaan tot bombardementen in Syrië om IS te bestrijden. Dit gebeurde na aandringen van de Verenigde Staten en een draai van de PvdA. ROOD-voorzitter Merel Stoop: "Nog meer bommen betekent nog meer oorlog, nog meer geweld en nog meer vluchtelingen. Wij verzetten ons tegen deze uitzichtloze oorlog. Kom in actie: like de Facebookpagina 'Niet in mijn naam' en stuur je selfie in om te laten zien dat deze oorlog niet namens jou gevoerd wordt!"

18 februari 2016

Rechten en plichten bij belasting en gemeente

Op 29 februari aanstaande organiseert de SP Boxmeer een openbare voorlichtingsavond m.b.t. de nieuwe belastingregels. Raadsvrouwe Josephine Dekkers zal u over dit thema weer helemaal bijpraten.

Theo Weenink zal u bijpraten wat de SP Hulpdienst in deze voor u kan betekenen.

Daarnaast zal de gemeentelijke folder ken uw rechten en plichten van de gemeente Boxmeer voor u klaarliggen en globaal besproken worden.  Wij nodigen u dan ook van harte uit hierbij aanwezig te zijn. Aanmelden kan via boxmeer@sp.nl of via 0485-479951

Dit alles gebeurt op 29 februari 2016 De Weijer, Raetsingel 1, Boxmeer. Zaal “De Weefzolder”, deze is per lift bereikbaar.

Inloop vanaf 20.00 uur met koffie en thee, de avond start om 20.00uur.

14 februari 2016

SP wil helderheid over handhaving in Boxmeer

In December heeft de SP samen met PK vragen gesteld over de juridische kaders die het College van B&W hanteert voor het optreden bij illegale activiteiten (zie onze vragen met College-antwoorden in bijgesloten pdf). Wanneer handhaaft de gemeente en wanneer wordt er gelegaliseerd? Inmiddels heeft het College onderschreven dat ze de Beginselplicht tot Handhaving hanteert. Dit betekent dat ze in beginsel dient te handhaven, dat ze tevens zelf actief dient te handhaven en alleen in uitzonderlijke gevallen mag overgaan tot legalisering.

Graag willen PK en SP weten of dit in de praktijk ook daadwerkelijk gebeurt en hebben hierover vervolgvragen gesteld, waarop we nog op een antwoord wachten (zie tweede bijgesloten pdf).

Wordt vervolgd ...